13 August 2011

citer nak jadi pensyarah cemerlang Part III

tak kurang hebatnya jua citer kelam kabut n nervous nak di selia P&P. rasanya gini ka bila cikgu kata "saya nak pegi menyelia praktikum kamu ari ini?" sebaik saja selesai part I temuduga menyemak dokumen aku diarahkan untuk bersiap sedia untuk mengajar di kelas. Suasana menjadi kecoh apabila aku mencari di mana beg komputer aku letakkan. asalnya aku letakkan di Bilik Kualiti, namun setelah dua kali memusing dan mencari seluruh bilik, aku gagal menemuinya. Aku buat 4 kali panggilan telefon kepada rakan ku setelah aku ingat dia org terakhir yang pegang beg komputer aku pagi ini. namun panggilan telefon aku tidak disambut olehnya. aku makin gelabah..."mati laa, aku hanya bersedia mengajar menggunakan LCD" aku duduk termenung di bangku di luar bilik kualiti; 'dimana lagi yer?" aku terus memanggil pelajar untuk mencarinya di pejabat aku di jabatan penyelidikan dan inovasi, sekali lagi hampa, jam dah 10:15 pagi, bermakna sudah 15 minit pemantau itu menunggu aku bersedia. opss.! mesti bawah meja dalam bilik VVIP (bilik temuduga ku). sangkaan aku tepat sekali apabila aku mengetuk pintu bilik dan masuk untuk mencari beg komputer ku.
Sesi P&P bermula, terasa nada suara ku bergetar2. emm aku nervous ka? pelajar memerhati aku dengan pandangan sinis, ada yang tersenyum simpul, aku cuba untuk bergurau bagi menghilangkan rasa gemuruh. ternyata berjaya, set induksi ku gagal seperti dirancang, lain yang ku harapkan, lain pulak yang diberi jawapan oleh pelajar ku, otak ku ligat memikirkan bagaimana nak masuk topik yang ingin ku ajar. setelah 10 minit berlalu ternyata aku dapat kembali rentak mengajar dengan baik, bermula dengan kaedah koperatif aku terus menjalankan aktiviti kontekstual dan seterusnya meminta pelajar ku untuk menjalankan aktiviti kumpulan. ternyata masa makin berlalu makin lama, aku jangkakan sejam tetapi kini dah melewati 1 jam setengah, pelajar-pelajar aku masih asyik dengan aktiviti pembentangan  bertema. nak aku hentikan pembentangan risau pula kena tegur, nak ku teruskan aku nampak wajah berkerut dua pemantau. apa yang harus aku lakukan? aku dengan wajah yang selamba, meneruskan aktiviti sehinggalah terdengar satu suara, "boleh buat penutup" celah pemantau.. aku tersenyum, aku minta pelajar ku membuat rumusan pembentangan dan diajukan beberapa soalan pengukuhan dan pengayaan. syukur aktiviti P&P ku tamat walaupun ia tidak seperti yang aku harapkan. keadaan pengajaran aku tidak sebaik yang aku harapkan. Apapun.. terima kasih buat kelas PPISMP BM (SJKC) yang banyak membantu proses P&P ini. Keceriaan kelas tetap seperti yang diharapkan.

No comments:

Post a Comment