12 March 2012

Terbang Kinabalu Terbang


             Coretan ini sekadar lakaran cerita suka duka saya selama 12 tahun dalam dunia pendidikan. Tak terlintas untuk menyakiti hati sesiapa, hanya Coretan buat anak didik saya yang bakal menyelusuri kanvas pendidikan. Ada kalanya yang terlakar di muka kanvas, nampak cantik. Tak siapa tahu dibelakang kanvas ini,banyak warna yang tertumpah dan berus-berus yang patah. Sekilas memandang Ke belakang, banyak cerita tentang perjawatan dalam profesion keguruan ini boleh saya kongsikan bersama guru-guru atau bakal guru untuk tidak mudah mengalah jika sesekali kanvas Kita tertumpah warna atau berus yang Kita gunakan patah.
           Tahun 2005, saya pertama Kali mengisi borang Kenaikan pangkat sebagai guru cemerlang setelah cukup syarat iaitu 7 tahun berkhidmat. Itupun setelah diarahkan oleh Pn Pengetua. Kalau diikutkan hati, malas untuk aku mengisi borang-borang sebegini. Seperti mana yang diketahui, Kita sebagai guru selalunya rasa terbeban untuk mengisi borang yang memerlukan terlalu banyak maklumat. Pengalaman saya untuk memperlengkapkan borang permohonan guru Cemerlang ini, cukup memeritkan. Ini kerana saya perlu mengisi segala maklumat perkhidmatan serta penglibatan saya 3 tahun kebelakang bersertakan dengan dokumen-dokumen sokongan.
         Tak cukup dengan ini, saya juga dikehendaki mengarang 4-5 esei berdasarkan soalan yang diberikan! "siapa la yang rekabentuk borang permohonan ini?" macam tak mau bagi orang Naik Pangkat!" saya mengomel sendirian. Tanpa sebarang pendedahan atau makluman Dari guru-guru senior (walaupun masa itu di sekolah saya ini Ada 3 orang guru Cemerlang) "lengkapkan saja borang-borang tu, nanti nazir datang pantau".. Jawapan seringkas itu yang sering diterima apabila aku bertanya! Tanpa memahami apa2 tentang jawatan guru Cemerlang itu, aku menghantar borang tersebut! 
        Selang 2 bulan, saya menerima panggilan telefon daripada Jemaah Nazir Bahagian Sandakan bahawa mereka mahu datang untuk memantau! "sediakan 2 waktu P&P untuk pencerapan Dan apa2 yang berkaitan" katanya. "esok kami datang" sambungnya lagi sebelum menamatkan panggilan. Aku terpinga-pinga..."apa-apa yang berkaitan?" 
        Seperti yang diketahui umum, kedatangan Jemaah Nazir, amat digeruni!.. Bermula jam 6:45am mereka sudah berada di Sekolah. Mulanya aku diminta menunjukkan semua documen sokongan yang aku telah catatkan dalam borang permohonan sebagai bukti penglibatan aku.
      "Cikgu, tolong bagi kami buku latihan Dan buku nota kelas yang Cikgu ajar!" pinta salah seorang Nazir. "buku-buku tu semua Ada dengan pelajar, boleh saya keluar Ke kelas untuk mendapatkannya?" balas aku lalu berlalu pergi. Seperti sedia maklum, jika kita mengajar di kelas yang lemah, pastinya masalah utama adalah mendapatkan buku-buku latihan yang lengkap. Ada saja yang tak bawa buku latihan, tak siapkan latihan Dan tidak membuat pembetulan. 
      "Cikgu mengajar berapa kelas? Ini saja buku nota dan latihan yang Ada?" dengan nada yang tegas sambil menghempas beberapa buah buku yang dapat aku kumpulkan! 
      "Maafkan saya puan, Hari ini, saya tak Ada kelas Ekonomi, jadi pelajar saya tak bawa buku! Saya tak sempat maklumkan kepada pelajar saya semalam sebab saya menerima panggilan telefon daripada puan jam 3 petang, pelajar saya dah pulang." jawabku!
      Setelah semua documen serta fail-fail yang diminta aku berikan untuk disemak. Kini tiba masa yang paling aku takuti : memantau P&P. Walau apapun, aku mengajar seperti yang biasa yang aku ajar! Aku nak ketawa aku ketawa, aku nak marah, aku marah... Dan aku nak mengutuk aku kutuk. Mulanya aku agar kekok sebab diperhatikan oleh 3 orang yang duduk di belakang kelas. Pelajar aku jua begitu, namun setelah 20 minit berlalu mereka dah menjadi biasa.
     Selesai sesi P&P, beberapa orang pelajar aku lihat dipanggil oleh Nazir.. "oo Ada sesi temuduga pelajar pulak!" bisik ku. Selepas itu, aku diminta untuk tunggu di bilik gerakan (mesyuarat) sementara mereka menjalankan sesi temubual dan soal selidik dengan rakan-rakan guru yang mereka sendiri pilih. Seperti yang diduga, mana ada pemantauan P&P yang tak kena komen. 
     Hampir 3 jam aku dikuliahkan cara-cara mengajar yang betul dan berkesan. Seringkali aku berhujah menidakkan pandangannya:- sebab kelas yang aku ajar, kelas paling hujung dan sekolah ini, semua lelaki. Pastinya cara mengajar berbeza dan tak semua teori boleh diaplikasikan!
     Akhirnya, tepat jam 5 petang, sesi yang menyiksakan ini tamat! Aku sedar banyak yang perlu aku perbetulkan jika ingin menjadi Guru Cemerlang! Jauh disudut hati aku, berdasarkan pemantauan hari ini, aku masih belum layak untuk jawatan guru Cemerlang! Biarpun aku telah memenangi johan Anugerah Guru Inovatif Kebangsaan bagi tahun :- 2003, 2004 dan 2005.. Kecemerlangan aku belum melayakkan diri ini untuk jawatan itu!
    "Kalau mengukur biarlah padan; kalau menguji biarlah tepat, kalau menilai biarlah ikhlas", kata cikgu Basirun keesokkan harinya bila mendapat tahu yang aku dipantau seharian. Aku hanya mampu menghadiahkannya sebuah senyuman. Hampir 3 bulan, tiada apa2 berita tentang GC. Aku terima seadanya, sebab aku tau yang aku masih belum layak untuk jawatan tersebut! Biarpun Sesekali aku menoleh kebelakang, aku mungkin tak mampu untuk terbang setinggi itu. Aku kagum dengan mereka yang bergelar GURU Cemerlang sesungguhnya kalian sangat berkualiti. Itulah anggapan aku setelah melalui sesi pemantauan ini.

2 comments:

  1. Awat satu perenggan je cikgu.. sukar mau dibaca..
    empat kali ulang baris yang sama..

    ReplyDelete
  2. maaf la... ni versi belum edit sambil dok tunggu flight kawe taip2.. terus aje update blog... ceritapun belum tamat... ha ha ha tunggu versi edit.. baru bergambar dan berperenggan.. ha ha ha

    ReplyDelete