3 February 2012

Odessey... Phuket... Mungkin bukan sesuatu yang asing buat kita bila menyebut "Jauh Perjalanan Luas Pengalaman".... Semakin banyak Kita meneroka, semakin Kita memahami erti hidup"... Hari kedua berada di bumi Fantasi Gajah Putih, ini membuka mata, menunduk hati untuk mensyukuri rahmat-Nya. Kita sering dimomok dengan slogan "Rakyat Malaysia kaya dengan budi pekerti.. Atau sentiasa mengalukan kedatangan tetamu! " Pastinya saya yang sememangnya rakyat Malaysia, pasti tersenyum! Hakikatnya.. Biarpun bumi Fantasi Gajah Putih ini, mengejutkan adat budaya Ketimurannya... Di mana jua Kita pasti disapa dengan senyuman Dan ungkapan "swadikap"... Berbahasa dengan lembut dan mesra.. Ini Sukar untuk ditemui di negara sendiri. Di mana bezanya Kita?
        Budaya Ketimuran sama? Duduk dalam serumpun? Pergilah dimana2 di Malaysia.. Sukarnya orang Kita menyapa dengan baik jika ditanya.. "nak makan apa?" itulah soalan yang ditanya tanpa senyuman.. Belum sempat dijawab, kadang-kala telah berlalu pergi. Itu cerita tentang budaya. Semakin Kita meneroka, dalam ordesi ini, jangan tutup hati dengan hanya melayan mata melihat keindahan Dan keajaiban ciptaan Allah swt. Sebaliknya, odesi ini telah membuka mata hati saya Bagaimana kekayaan bumi Fantasi ini dikongsi bersama warganya... "Mengapa perlu dua Tiga Kali bertukar bot jika bot yang Besar ini mampu sampai kedestinasinya?" Kenapa perlu lagi diupah pendayung kayak kalau setiap orang mampu berkayak?" "Pelik, bagaimana pula setiap konsesi pelancongan membawa Ke Pulau yang berbeza biarpun berakhir dengan matlamat yang sama "Pulau Pha Nga :James Bond 007"..... Jika Kita tidak berfikir dan memahami erti "Kek Ekonomi Dikongsi Bersama".. Maka jadilah ia seperti "dongeng Malaysia 1970".... Masih terus menjadi lagenda dongengan biarpun dalam versi baru.
        Rupanya.....di sini lambakan pelancong diagih-agihkan agar setiap peringkat atau kitaran Ekonomi semua lapisan menikmatinya... Biarpun ia sekadar seorang pendayung kayak atau pembancuh air.. Pastinya titisan Ekonomi lambakan pelancong ini dapat dinikmatinya. Bolehkah Kita melakukannya? Kenapa perlu Ada yang memonopoli " Kek Ekonomi" untuk dinikmati oleh kaum kerabatnya sahaja? Merantaulah dan bukalah Minda agar Kita tidak mudah dimomok Dan digula dengan pelbagai gula-gula dalam bentuk kupon-kupon untuk dewasa, tua mahupun anak2 dibangku sekolah... Ayuh Kita gerakan odesi ini...

1 comment: