26 January 2012

Beginikah?

Dalam keterbiasaan, melewati jam 7:30am, aku bersarapan di kedai berhampiran dengan rumah kemudian bergegas stesen LRT yang mengambil masa kira-kira 7-10 Minit berjalan kaki. Bersandangkan beg komputer serta buku ilmiah yang ku bawa (8-12kg jua beg nie) aku akan berhimpit-himpit bersama ribuan orang menaiki LRT menuju destinasi masing-masing. Ada yang kerja, ada yang belajar dan mungkin jua ada yang berjalan-jalan. 
Pantang Ada tempat kosong, pasti aku akan berebut-rebut untuk duduk. Kekadang tu terlupa tempat tu khas untuk mereka yang memerlukannya. "Aghh! Peduli lah! Penat tau untuk berdiri bagi melewati 12 stesen, yang mengambil masa 35 Minit untuk sampai Ke Stesen Universiti" Dapat jua la aku layan tido masa tu.  sesekali aku tersenyum sendiri bila mengingatkan iklan berilah tempat kepada mereka yang memerlukannya. "Boleh aku buat begini?'
"Penat betul jalani kehidupan di KL ni?" bisik hatiku. Awal pagi berebut-rebut, Malam nanti jua akan berebut-rebut, berasak-asak.. Kota Metropolitan ini tak pernah tido!.
"Beginilah perjalanan saya setiap hari" sampuk salah seorang penumpang yang boleh ku panggil Pak Cik. Saban Hari aku akan bertembung dengannya. Dia bekerja sebagai Pengawai Keselamatan di Universiti Malaya (UM). Sebaik saja sampai, kami pasti akan berkejar-kejar dari Stesen Universiti, untuk mendapatkan Bas Rapid KL bagi tujuan ke UM.. Lewat seminit saja, kami pasti ketinggalan bas tersebut. Maka terpaksalah menunggu 30-40 minit berikutnya. Beginilah sistem Pengangkutan Awam di bandaraya besar seperti KL. Cekap dan lengkap! Cuma perlu pandai untuk mengikut jadualnya. 
Begini rupanya! 
Sebaik saja sampai di UM, aku terus berjalan menuju ke Fakulti Pendidikan untuk menemui penyelia. Walaupun jam baru menunjukkan 8:45am, sedangkan temujanji ku jam 10:30am, aku datang awal dan menunggu di Lobi Fakulti Pendidikan sambil membaca Artikel jurnal yang telah aku upload beberapa hari yang lepas. Aku perlu bersedia untuk berbincang dengannya tentang perkembangan penulisan proposal aku. Terdapat kekakang untuk aku menulis. Artikel yang aku perolehi terlalu sedikit dan terhad. 

No comments:

Post a Comment