7 January 2012

Pen Kertas


 ‘sekeping kertas ….. sebatang pen’...
'sebatang pen atau sekeping kertas?'
"pen? kertas? 
"Pen Kertas?"

Yang menjadi persoalannya-Mengapa perlu aku memilih? Disinikah patut aku berada? Betulkah pilihan ini?Dapatkah aku lakukannya? Rupanya sukar jua bila kita diberi pilihan.

Teringat kata-kata seorang kawan kepada ku dulu - "hidup ini tak banyak pilihan, jadi terimalah apa yang telah ditetapkan." Sekarang situasinya amat berbeza. Lain pula kisahnya kini, aku diberi pilihan!  Yang sepatutnya tak perlu untuk aku memilih. Kerana antara pen dan kertas kedua-duanya diperlukan bersama. Apa ertinya kertas kalau tiada pen? Dan sebaliknya bergunakah pen tanpa kertas? Betulkan? Tapi mengapa aku diminta untuk memilih? Malah aku diarahkan agar membuat pilihan!

Soalan demi soalan terus menerjah minda ku. Akhirnya timbulah cerita-cerita yang tak sedap yang kian meniti di setiap bibir-bibir. Bermain-main dimindaku desakan dan asakkan agar mengetepikan prinsip diri. Kekadang terfikir jua mengapa aku perlu melalui saat-saat begini, setelah puluhan ribu kertas aku tulis menggunakan pen tetiba aku diberi kata dua.. pen atau kertas. Dalam keadaan yang tertekan ini, perlukah aku membuat pilihan antara sekeping kertas atau sebatang pen. Tak kala begini, menyendiri dan memerhati kehijauan Lembah Pinokok berlatarbelakangkan 'Aki Nabalu' membuatkan aku tenang. Tambahan Lagenda atau Dogengan 'Aki Nabalu' membuktikan betapa kukuh dan setianya cinta seseorang terhadap kekasihnya walaupun dihambat dengan pilihan yang ada. Maka aku perlu kuat dan setabah 'Aki Nabalu'.  

"Baik kau pilih pen. Pen tu berharga dan amat bernilai..tak semua orang dapat memilikinya!"
" Kalau kau tolak pen tersebut, dan memilih kertas, maka 6 tahun berikutnya baru kau berpeluang untuk memilikinya semula!"
"Kertas tu kau mampu miliki! Dimana-mana ko boleh dapatkan kertas tu"
"Aku yakin kau dapat kertas tersebut dengan cara kau berkerja sekarang ni, jadi kau pilihlah pen. Susah untuk dapat tawaran ini!"
Antara kata-kata yang menjadi bual bicara rakan-rakan kepada ku apabila berjumpa. Namun, tahukah mereka bahawa dalam dunia ini, tiada peraturan yang menyatakan bahawa kita perlu memilih bila berada dihadapan pen atau kertas! Pelik bukan? Akhirnya aku akur untuk membuat pilihan:  sehelai kertas putih kosong (kalau diletakkan harganya mungkin RM0.026) yang dimata orang ia terlalu murah atau  sebatang pen bersalut emas, bermatakan berlian?
Pilihan ku muktamad!

No comments:

Post a Comment