8 January 2012

Antara Pekan Tuaran - Kuala Lumpur

Nak dijadikan cerita, rupanya walaupun telah ku tetapkan pilihan, masih ada cabaran serta dugaan yang perlu aku laluinya. Sesekali terlintas jua di benak ku, "adakah pilihan ku ini betul?" kenapa berat sangat cabaran yang perlu aku laluinya. Banyak betul dugaan yang perlu aku buat.
Benar kata orang: "senang lagi berada di pekan kecil seperti Tuaran, jika nak dibandingkan dengan Kuala Lumpur!"
Hampir aku membatalkan niat untuk meneruskan pilihan yang telah ku buat ini. Mana tidaknya, ada saja halangan yang perlu aku redah atas keputusan ini. Bukan sekadar sesat mencari jalan di kota besar begini tetapi lebih berat dari itu... "Seingat aku, tak pernah aku menagih simpati dan meminta belas kesian bagi mendapatkan sesuatu! tapi aku ini aku perlu lakukan atas dasar tidak mahu ia terlepas begitu sahaja."
Biasiswa yang ditawarkan kepada ku akan tamat tempoh tawarannya pada 31 Disember 2011, maka aku perlu bertindak secepat mungkin bagi memastikan aku mendapatnya. Selama ini aku benar-benar yakin (setelah diyakinkan oleh orang-orang tertentu) bahawa aku mempunyai pontensi besar untuk memperoleh jawatan tersebut. Tapi setelah menunggu sekian lama dan pilihan perlu aku buat maka, disaat-saat akhir, aku mengambil kata putus untuk menerima HLP dan menyerahkan kepada takdir (rezeki) tentang jawatan yang ku tunggu itu.
Alhamdulilah, walaupun aku terpaksa merayu- tidak mendapat penempatan di mana-mana Universiti, aku tebalkan muka, memohon agar UM mengeluarkan surat Tawaran kepada ku setelah hampir 6 bulan permohonan ku gagal (alasan proposal yang ku hantar perlu dibuat pembetulan, setelah berkali-kali membuat pembetulan) kali ini aku nekad mengadap dan merayu agar diberi tempat untuk membolehkan aku mendapat tawaran Universiti. Akhirnya surat tawaran dikeluarkan setelah mengikut prosedurnya.

Sekali lagi, aku terpaksa berhadapan dengan masalah apabila aku tidak dibenarkan untuk mendaftar kerana tidak membawa salinan serta sijil yang diperlukan semasa mendaftar, sekali lagi, aku terpaksa menunggu selama beberapa jam untuk berjumpa pegawai IPS bagi merayu agar dibenarkan mendaftar bersyarat. Aku tiada pilihan lain, untuk pulang ke Sabah dr KL bagi mengambil sijil dan datang semula untuk mendaftar! sesuatu yang mustahil disebabkan, hari itu hari terakhir untuk bekerja iaitu 29 Disember 2011.. maka biarkan aku tebalkan muka merayu dan memohon diberi pertimbangan... Syukur! nak menjadi rezeki ku, kebetulan salah seorang pegawai tersebut adalah pelajarku, maka dapat la aku mendaftar....


Antara percaya dan tidak... segala urusan berjaya diselesaikan dalam masa 3 hari terakhir sebelum tamatnya tempoh biasawa tersebut. Hari ini, apabila aku menoleh kebelakang, aku bertambah yakin, jika itu telah ditakdirkan, maka itulah ketentuanNya. Kita boleh berusaha untuk mengubahnya namun ketetapan terakhir adalah hak-Nya.

No comments:

Post a Comment