22 August 2011

Ayam Percik vs Ayam Rendang

Apabila melewati pasar ramadhan, pastinya kita akan disaji dengan pelbagai juadah: Ayam percik atau Ayam rendang. Kita mempunyai pelbagai pilihan namun dalam dunia ini, kadang kala kita terperangkap dalam pilihan yang sememangnya tiada pilihan. Semua nampak seperti adanya pilihan namun adakah pilihan untuk aku? Ayam percik sedap juga, boleh makan sambil santai Dan membakar, namun klu aku pilih ini keadaan ketidakpastian disebabkan jika salah membakar, hangus dan pahit untuk dimakan, namun dalam jangka masa yang diberikan aku yakin mampu untuk membakarnya dengan baik. Tambahanan pula, dalam proses mambakar ini, aku berpeluang bersama keluarga dan rakan-rakan. Tapi... Jika aku memilih Ayam rendang, memang sedap untuk dimakan bersama dengan ketupat. Sabarkah aku untuk menanti masakan Ayam rendang yang memakan masa begitu lama.Tambahan pula bahan-bahannya sangat banyak Dan rumit. Adakalanya ia akan menagih komitmen masa yang panjang sehinggakan ia boleh menyebabkan Sukar untuk aku berinteraksi dengan keluarga Dan rakan. Mampukah untuk aku bertahan? Dalam keadaan dapur yang semakin panas dan sempit ini, ketahanan mental dan emosi sangat diperlukan.

No comments:

Post a Comment