14 August 2011

Ontikul-tikul vs Tompurinazou

Hari ni, keadaan kembali tenang setelah 2 minggu bergelumang dengan fail-fail untuk pemantauan Pensyarah Cemerlang. Namun, ia tidaklah seperti yang diharapkan, atas meja dah ada 3 surat jemputan: Persidangan Teknologi Pendidikan Negeri Sabah 2011; Pelawaan Menyertai Anugerah Inovasi Negara 2011 (http://www.mosti.gov.my/mosti/index.php?option=com_content&task=view&id=3465&Itemid=1) dan Konvensyen Kebangsaan Pendidikan Guru 2011; yang memerlukan tindakan segera. ketiga-tiganya memerlukan komitmen untuk menyiapkan kertas kerja. Persoalannya; mana perlu didahulukan? Bagi yang berminat, apa kata kita sertai Anugerah Inovasi Negara 2011 (http://www.mosti.gov.my/mosti/index.php?option=com_content&task=view&id=3465&Itemid=1). Hadiah lumayan. Tak salah untuk mencuba. kalah atau menang itu ada pertandingan. Jangan kita kalah sebelum bertanding.
Walau apapun, sesibuk mana dengan tugasan luar,  aku perlu ingat tugas utama ku adalah mengajar di bilik darjah. Ini juga peringatan yang diberikan oleh pemantau aku tempoh hari. Justeru aku perlu buat persediaan untuk kelas esok. Ingat nak buat aktiviti pembelajaran aktif, maklumlah puasa-puasa ini kelas sunyi dan silap-silap akan terlelap semua pelajar ku kalau asyik kuliah aje.
Walaupun pemantauan telah berlalu, pemikiran ini masih lagi memikirkan tentang  pemantauan tersebut. Ada juga kebenarannya dengan apa yang ditegur oleh pemantau tentang komitmen aku dalam kerja di luar bidang tugas yang terlalu banyak seperti Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK), Projek Inovasi Pedagogi Pelatih, BIG, Kokurikulum dan pelbagai lagi yang dikatakan boleh menganggu kelancaran proses P&P aku dalam kelas. Namun, bukan kah kita jua perlu memberi sumbangan terhadap organisasi? Sesungguhnya kecemerlangan organisasi bererti kecemerlangan stafnya. Aku jadi keliru seperti mana aku keliru kini sama ada nak memilih Ontikul-tikul atau Tompurinazou dalam penulisan kedua aku tentang cerita guru: pengalaman seorang guru di daerah Sandakan.

No comments:

Post a Comment