12 August 2011

citer nak jadi pensyarah cemerlang Part II

Hari yang di tunggu pun tiba, tepat jam 9.00am, tetamu yang ditunggu-tunggu sampai. selepas jumpa timbalan pengarah maka aku membawa dua orang penilai untuk ke Bilik Kualiti, dalam bahasa mudah bilik temuduga laa... di sini ada 4 orang calon Pensyarah Cemerlang akan di audit segala failnya. menjengah saja muka pintu, aku perhatiakan, wajah pemantau pertama aku, terus berubah, dia berjalan mundar mandir dalam bilik dan terus berkata, "boleh cari bilik lain?" kelam kabut KUKP dan timbalan pengarah bila diajukan sedemikian. salah seorang dari pemantau mencelah, semalam lagi ramai ada 10 orang dalam bilik nie yang diaudit.

kita perlu bilik yang tak ada orang sebab banyak perkara yang perlukan penjelasan. Aku akur dengan permintaannya. Atas arahan KUKP kami bergerak ke Bilik VVIP sebelah bilik pengarah. bayangkan puluhan fail serta BBM yang mencecah hampit 10 kotak perlu dibawa turun ke bilik VVIP tersebut... mujurla ada pelajar dan staf yang saling membantu namun, mereka hanya mampu menangkat dan melambakannya di atas meja. terima kasih... namun dengan timbunan puluhan fail yang berselerakkan aku di ajukan pelbagai soalan dan diminta menunjukkan pelbagai dokumen. sukarnya untuk aku mencari dokumen-dokumen tersebut di dalam fail yang telah berselerakkan: ada dibawah meja, ada atas meja, atas sofa, atas kabinet, atas almari. ada beberapa dokumen aku gagal untuk mencari dan menunjukkan bukti. bukan tak ada tapi dalam timbunan fail yang berselerakkan. tak mungkin aku dapat menemuinya lagi. aku pasrah dan menyatakan "maaf, saya tak mampu cari surat tersebut"
Ia tidak terhenti di situ, pelbagai jurnal atau penulisan aku dia minta aku tunjukkan, bagaimana mungkin kalu diajukan jurnal IP kent: " emm tak ada peringkat IPGM?".. maka aku tunjukkan jurnal IPG Tawau; "emm tak ada jurnal lain?" ajunya lagi.. maka aku ambil fail yang mengandungi semua jurnal yang ada penulisan aku, aku surung ke hadapannya. "tak ada pun yang antarabangsa?" aku kelu lidah..ku gagahi untuk menjawab "tuan, saya tak ada peringkat antarabangsa! bahasa inggeris saya teruk. laras bahasa inggeris saya tak seperti penulisan jurnal antarabangsa. kalu antar pun kena reject awal-awal"
" Mana bahan inovasi yang kamu hasilkan?" dengan pantas aku mengambil beberapa kotak bahan inovasi pedagogi yang aku sendiri hasilkan untuk mengajar di kelas. "ini bukan bidang!, ini juga bukan bidang!.. tunjukkan saya yang dalam bidang ekonomi?" tapi semua ini mendapat pengiktirafan sama ada kebangsaan atau negeri Sabah" balas ku. dengan nada yang tegas:"saya mau yang hanya bidang kepakaran kamu? ada tau tidak?" musnah, selama ini aku menghasilkan bahan-bahan inovasi untuk organisasi aku saja. hanya satu saja bahan yang aku buat khusus untuk ekonomi. maka aku pun tunjukkan kepadanya. " satu saja? tak aa pengiktirfan?" tanya pemantau itu bertubi-tubi. ada hanya di peringkat Negeri Sabah". namun dia tidak mau menerima. baginya aku perlu hasilkan bahan Inovasi dalam bidang kepakaran ku dan mendapat pengiktirafan. Aku pasrah.. memahami bahawa, lain pemantau, lain pula spesifikasi yang dikehendaki? dulu aku dipantau, ia minta semua sumbangan yang aku buat diluar.. ini mau sumbangan dalam bidang kepakaran? Cemerlangkah aku jika begini?

bersambung esok.. citer dipantau di kelas!



2 comments:

  1. cikgu, demand nya pemantau tu.. haish... apa pun saya doakan kejayaan cikgu.. ^^

    ReplyDelete
  2. terima kasih, pemantau tu menjalankan tugasnya mengikut kriteria yang telah ditetapkan. cuma terlalu "ikut" berbanding dengan orang lain relax aje. tak la teruk sangat sebegini.

    ReplyDelete